Julkaistu 27.11.2024
ItSMF Finland palkitsi Puolustusvoimien OmaIntti-palvelun vuoden palvelujohtamisen tekona 2024 20-vuotisjuhlakonferenssin yhteydessä. Kuva: itSMF Finland ry / Tanu Kallio
ItSMF Finland palkitsi Puolustusvoimien OmaIntti-palvelun vuoden palvelujohtamisen tekona 2024
Puolustusvoimat on ottanut merkittävän askeleen kohti modernia digitaalista asiointia julkaisemalla uuden OmaIntti-palvelun, joka tekee reserviläisten ja asevelvollisten asioinnista entistä sujuvampaa. OmaIntti kokoaa Puolustusvoimien verkkosisällöt ja asiointipalvelut yhteen käyttöliittymään. Palvelun avulla Puolustusvoimat tulee lähemmäs keskeisintä kohderyhmäänsä, asevelvollisia.
OmaIntti-palvelun erityispiirre on, että palvelussa tarjotaan asevelvolliselle juuri sen hetkiseen asevelvollisuuden vaiheeseen ajankohtaisia tietoja ja palveluita. Palvelun sisältö on siis räätälöity kunkin käyttäjän tilanteen mukaan. Esimerkiksi varusmiespalvelusta aloittavan ja sitä jo suorittavan sisällöt ovat keskenään erilaiset.
4.6.2024 OmaIntissä julkaistu uusi "Omat tiedot" -osio mahdollistaa omien tietojen, kuten sodanajan sijoituksen tilan ja ylennysten, tarkastelun. Reserviläiset voivat myös päivittää tietojaan Puolustusvoimille palvelun kautta ja varmistaa tietojensa ajantasaisuuden. Tällä julkaisulla tavoitettiin merkittävä joukko reserviläisiä.
OmaIntti-palvelun julkaiseminen oli kauan odotettu askel kohti reserviläisten ja asevelvollisten sujuvampaa asiointia. Puolustusvoimien tavoitteena on varmistaa asiointipalvelujen käytettävyys, tavoitettavuus ja saavutettavuus sekä lisätä vuorovaikutusta asevelvollisten kanssa. Innostavinta palvelun tuottamassa ratkaisussa ovatkin sen tarjoamat mahdollisuudet ja kehityspotentiaali. Palvelun avulla Puolustusvoimien on mahdollista edistää keskeisiä tavoitteitaan mm. vuorovaikutuksen parantamiseksi asevelvollisten kanssa ja asevelvollisten asiointiin ja neuvontaan liittyvien prosessien kehittämiseksi. Tulevaisuudessa OmaIntin kautta asiointi tulee olemaan entistä kattavampaa.
-Palvelua on kehitetty johdonmukaisesti vuodesta 2018 lähtien. Käyttäjät voivat nyt saada kohdennetusti heille ajankohtaista tietoa ja ohjeita sekä asiointipalveluita kaikissa asevelvollisuuden vaiheissa yhdestä paikasta. OmaIntin jatkokehityksessä syvennytään entistä enemmän käyttäjäryhmien yksilöllisten tarpeiden tunnistamiseen ja vuorovaikutteisuuden kasvattamiseen, kertoo suunnittelija Piia Hynynen.
ItSMF Finland ry:n myöntämän palkinnon perusteluissa todetaan, että OmaIntti-palvelun ansiosta Puolustusvoimat ovat onnistuneet tavoitteessaan varmistaa asiointipalvelujen käytettävyys, tavoitettavuus ja saavutettavuus sekä lisätä vuorovaikutusta asevelvollisten kanssa.
-Yhdistys tunnistaa OmaIntti-palvelussa merkittävän edistysaskeleen Puolustusvoimien palveluiden kehittymisessä kohti avoimempaa, mutta samaan aikaan huolellisesti turvalliseksi suunniteltua ja toteutettu vuorovaikutteista palvelukokemusta, joka tekee reserviläisten ja asevelvollisten asioinnista entistä sujuvampaa, sanoo itSMF Finland ry:n hallituksen puheenjohtaja Veikko Nokkala.
Palkinto jaettiin itSMF Finlandin 20-vuotisjuhlakonferenssissa Helsingissä 27.11.2024.
Lisätietojen antajat:
Veikko Nokkala
Hallituksen puheenjohtaja
itSMF Finland ry
050 5422 242
puheenjohtaja@itsmf.fi
Piia Hynynen
Suunnittelija
Puolustusvoimat
0299 510 651
piia.hynynen@mil.fi
Linkit:
itSMF Finland ry
itSMF Finland Linkedin
Puolustusvoimat
Lisätietoja yhdistyksestä:
it Service Management Finland Ry (ItSMF Finland ry) on itsenäinen ja voittoa tavoittelematon yhdistys, jonka tavoitteena on yhdistää ihmisiä ja organisaatioita, jakaa tietoa ja tehdä tutkimustyötä palvelujohtamisen alueella. Yhdistys palkitsee vuosittain Palvelujohtamisen teon ja tekijän. Kilpailun tarkoituksena on nostaa esiin alan aktiivisia huippuosaajia sekä palvelujohtamisen tekoja ja käytänteitä Suomessa.