SDE SIG:iläisiä Lontoon SITS 2014-showssa

SITS_14_exhibit

Lontoossa pidettiin vuotuinen The Service Desk and IT-support –show 29.-30.5. Ainoat tiedossa olevat suomalaiset olimme me kolme SDE SIGin jäsentä eli Jannet Kalliomäki ja Toikkanen Fujitsulta sekä allekirjoittanut. Matka ei ollut ns. SDE-matka, joten sitäkin hienompaa, että ryhmällämme oli sattumalta näin vahva edustus.

Vaikka teemana oli service desk ja IT-tuki, niin esitysten aihealueet muistuttivat hyvin paljon esimerkiksi itSMF-konferenssin puheenvuoroja. Tilaisuus on ilmainen, koska päävastuun tapahtumasta ottavat noin 160 näytteilleasettajaa. Näiden ympärille on koottu breakfast briefing –tilaisuuksia, paneelikeskusteluja, pyöreän pöydän hot topic –keskusteluja ja kolmessa eri seminaaritilassa olevia puheenvuoroja, joita oli tarjolla molempina päivinä klo 10-16:30. Tilaisuus on nimensäkin mukaisesti näyttely- eikä konferenssitapahtuma, koska mitään avaus- ja päätösjuhlallisuuksia ei pidetä, ja mm. tarjoilut ovat omakustanteisia. Itse käytin nuo kaksi päivää juosten aamiaisesitysten, paneelien ja seminaarien väliä lähes tauotta. Näyttelytilassa ehdin kuunnella joitakin esittelyjä, ja käydä hakemassa käyttökelpoista materiaalia kuten erilaisten kyselyjen tuloksia.

Mitä jäi mieleen: ’Collaboration, gamification and mobility’ pyörivät päässä kaksi päivää, koska nämä asiat olivat hyvin vahvasti esillä sekä ständeillä työkaluesittelyissä että puheenvuoroissa. Kävin myös kuuntelemassa esityksiä chatin käyttöönotosta, customer experience –teemasta, IT:n muuttuvasta roolista, BYOD-ilmiöstä, service deskin benchmarkkauksesta ja tulevaisuuden osaamisvaateista. Mielenkiintoinen case-puheenvuoro oli Marc Brownilla, joka kertoi, millainen rooli ITSM:llä on maailman ruokkimisessa. Marc on ollut viimeiset kymmenen vuotta YK:n maailman ruokaohjelman (WFP) palveluksessa ympäri maailmaa. Voi vain kuvitella, millaisia haasteita on esimerkiksi tietoliikenteen pystyttämisessä katastrofialueilla.

SITS_14_panel

Yhtenä paneelikeskustelun aiheena oli ’ITIL, the final showdown?’, jossa panelistit Barclay Raen johdolla keskustelivat siitä, mitä ITIListä on 25 vuoden jälkeen jäänyt käteen, ja miltä tulevaisuus näyttää. AXELOSin näkökulmaa panelistien joukossa edusti Eestin itSMF:n puheenjohtaja ja AXELOSissa ITIL:in kehittämisestä vastaava Kaimar Karu. Tässä joitakin panelistien ajatuksia:
– ITIL on menettämässä relevanttiuttaan
– ITIL luo liikennesäännöt
– Enemmän HOW-tietoa eli käytännön soveltamista tukevaa
– Toisaalta (kirjat) ovat liian pitkäsanaisia, toisaalta asiat ovat liian tiivistettyjä – enemmän esimerkkejä
– ITIL kuvaa IT-prosessit. Entä käyttäjäprosessit?
– Esitystapa ja –muoto ei ole riittävän hyvä
– ‘Fast routes to success needed!’
– Liiketoimintarelevantteja mittareita kaivataan
– Etsimmekö ‘silver bullet’?
– Perusperiaatteet ovat ok; tapa, jolla asioita tehdään, vaihtelee
– IT+ business; pitäisikö ITIL-nimi muuttaa?
– Onko ITILiä myyty väärille ihmisille?
– Mikä on ITILin ja muiden viitekehysten suhde? On liikaa erilaisia ’hallintajärjestelmiä’ kuten palvelunhallinta, riskienhallinta jne. Jos kaikki kasattaisiin yhteen niin kirjoja olisi 27!
– ITIL-termi voi kuolla, mutta ei itse viitekehys. Toisaalta: All living creatures die!

Kaimarin tehtävänä oli tietysti puolustaa paneelissa AXELOS-näkemyksiä. Hänen mielestään ydinkirjojen tarkoituksenakaan ei ole kertoa kaikesta tyhjentävästi. Kaikki panelistit olivat yhtä mieltä siitä, että kritiikistä huolimatta ITIL on tuonut myös kiistattomia hyötyä palvelunhallintaan.

Ne näkemykset, joita SDE SIGissä olemme jakaneet service deskin tulevaisuudesta, vahvistuivat. Vaikka päällisin puolin saattaa vaikuttaa siltä, että kehitys on tekniikkavetoista, niin itse asiassa sen voidaan sanoa olevan hyvinkin käyttäjävetoista, koska käyttäjät loppujen lopuksi päättävät, millaisia yhteistyö-, peli- ja mobiililaitteita käytetään. Koko tapahtumassa nousi selvästi esille, että myös service deskien pitää pystyä tuottamaan arvoa liiketoiminnalle, ja myös osoittamaan tämä hyöty. Ne, jotka tässä onnistuvat, myöskin menestyvät. Uudemmista palvelukanavista chat kiinnosti laajasti osanotosta päätellen. Mitään mullistavaa uuttaa tapahtumassa ei noussut esiin, mutta vahvisti meidän osallistujien näkemyksiä, että olemme myös Suomessa tekemässä ja pohtimassa oikeita asioita, sekä toimittajina että sigiläisinä. Liisa Torkkeli, hallitusjäsen ja SDE SIGin vetä

×

×
Miksi konferenssiin kannattaa osallistua?

Katso, mitkä organisaatiot olivat edustettuina viime vuonna. Tänä vuonna haluatte olla varmasti mukana!

Tiukkoina taloudellisina aikoina jokaista investointia kannattaa miettiä tarkoin. itSMF Finlandin vuotuinen konferenssi tarjoaa selkeän arvon investointisi vastikkeeksi. Kahden päivän aikana kuulet lukuisia käytännön esimerkkejä siitä miten organisaatiot ovat onnistuneet alentamaan kustannuksia ja samalla parantamaan tehokkuutta IT-palveluiden tuottamisessa. Konkreettisia hyötyjä konferenssiin osallistumisesta ovat:

1. Eväitä eurojen säästöön. Kuulet mikä saa projektit onnistumaan ja kuinka parhaiden käytäntöjen avulla voit säästää koko joukon euroja.

2. Näe ja koe. Osallistu esityksiin ja työpajoihin, joissa saat ajatuksia mistä konkreettisia säästöjä syntyy.

3. Saavuta kilpailuetua. Voit auttaa organisaatiotasi oppimalla toimialan johtavilta toimijoilta. Voit jakaa tietoa asiakkaillesi, esimiehillesi ja kollegoillesi omassa organisaatiossasi konferenssin jälkeen.

4. Jaa ideoita parhaiden kanssa. Verkostoidu kollegoiden kanssa, jaa kokemuksia ja opi muiden kokemuksista.

5. Kehity palvelujohtamisen huippuammattilaiseksi. Opi parhaiden käytäntöjen ja IT-palvelujohtamisen strategiat ja muutoksen mahdollistavat toimenpiteet kokeneilta konkareilta.

6. Opi esimerkeistä ja tehdyistä virheistä. Kuulet ja näet kuinka yritykset ovat saaneet pysyviä muutoksia aikaan. Mikä toimii ja mikä ei. Varmista, että saat kaikki tehot irti tekemistäsi IT-palvelujohtamiseen liittyvistä investoinneistasi.

7. Johda. Täytä reppu käytännön opeilla ja jaa niitä omassa organisaatiossasi.

8. Hyödynnä teknologiaa. Kuulet ja näet kuinka uusinta teknologiaa hyödyntämällä sinun organisaatiosi voi saavuttaa huomattavaa toiminnan tehostamista.

×

×
Tilaa itSMF Finlandin uutiskirje

Yhteystietoni

 

Verification

×