itSMF UK vuosikonferenssi 18.-19.11.2019

itSMF UK:n perinteinen vuosikonferenssi järjestettiin 18.-19.11.2019 Bishopsgatella Lontoossa. Paikalla oli noin 400 vierasta näytteilleasettajat mukaan lukien. Osallistujien joukossa oli myös itSMF:n Suomen delegaatio jäseninään Lari Peltoniemi ja Harri Kulmala. Suomi oli tilaisuudessa hyvin edustettuna, sillä paikalla olivat myös Paula Määttänen puhujana ja Milla Kuosmanen ja Risto Siltasalmi Efecteltä. Näytteilleasettajien puolesta tuttuja kasvoja edusti Sami Kallio HappySignals LTD:stä.

Tilaisuuden avasi itSMF UK:n puheenjohtaja Martin Neville julistaen kokouksen teemoiksi paluun perinteiseen palvelunhallintaan sekä yhdistyksen roolin eri tahojen välisen keskustelun synnyttämiseksi. Teema näkyi puheenvuorojen valinnassa, jotka kaatoivat myös hyvin perinteisiä häiriönhallinnan ja ongelmanhallinnan aihealueita. ITIL 4 oli voimakkaasti esillä ja puhujien joukossa oli monta kirjojen kirjoittajaa ja pitkäaikaista ITIL vaikuttajaa kuten Barclay Rae (myös entinen itSMF UK puheenjohtaja) sekä Tony Price (tunnettu myös IT4IT vaikuttaja).

Varsinaisen puheenvuorojen sarjan avasi Greg Searle Iso-Britannian soutumaajoukkueesta. Greg oli osallistunut olympiasoutuun useissa olympialaisissa 20:n vuoden aikana ja saanut kultaa 1992 sekä muita monia mitaleja sen jälkeen. Puheenaihe keskittyi Gregin oman uran kehyksessä yhteistyöhön, oman itsensä voittamiseen ja ennen kaikkea tilanteeseen tarttumiseen. Siitä myös esityksen lause ”If not now, when?” and “If not me, who”? Tilanteeseen pitää siis tarttua ja päässä saa tällöin soida ”kuka muu muka.”.

Avauksen jälkeen vuorossa oli Britanniassa kuuluisan televisiosarjan ajankohtaisen aiheen käsittely formaatin mukainen paneelikeskustelu. Keskustelun aiheena oli mitä palvelunhallinnasta pitäisi nostaa esille yrityksen johtoryhmälle. Esillä oli ideoita mm. asiakkaan tavoitteiden parempaa ymmärrystä osana palvelutasosopimuksia ja IT:n pudottamatta jättämisestä ITSM:stä. Jälkimmäisen perusteena oli, että kaikki palvelut ovat nykypäivänä IT:n mahdollistamia ja IT on niissä niin merkittävässä roolissa kilpailukyvyn luomisen kannalta että pelkästä palvelunhallinnasta puhuminen vie väärään suuntaan.

Skills and Professionalism -trackillä Claire Drake, Fujitsu Services Ltd:stä kertoi oman tarinansa, kuinka yritykseen rakennettiin palveluarkkitehtitiimi. Yrityksen antia oli kuvata millä perusteilla ja millä taustoilla henkilöitä valittiin ja näiden perusteella tehdä analyysiä siitä mitä hyvältä palveluarkkitehdilta vaaditaan.

Service Integration Trackillä Suomen itSMF:n vuoden 2014 konferenssissa puhunut Andrea Kis Deloittelta kertoi toimittajanhallinnasta.  Configuration Management trackillä Rory Canavan, SAM Charterisa kertoi ohjelmistojen konfiguraationhallinnasta hieman tavallista teknisemmästä näkulmasta puhuen softien tagittämisestä käyttötarkoituksen seuraamisen näkökulmasta. Teknisestä sivumaustaan huolimatta esitys oli enemmän perinteinen Software Asset Management ja konfiguraationhallinta -esitys.

AI and DevOps -trackin esitys ITIL invented DevOps and I can prove it... , esittäjänään Brian Johnson, ASL/BiSL Foundationista oli huikaiseva aikamatka. Brian kertoi jo 1994 kirjoittamansa ITILin ensimmäisen version kirjansa (ja sen toisen kirjan samalta ajalta) avulla kuinka olennaiset DevOpsin omina keksintöinään mainostavat ideat yhteistyöstä ja iteratiivisuudesta olivat keskeistä antia jo ITILin ensimmäisen version kirjasarjassa. Brian mainitsi myös että kyseisiä kirjoja ja niiden nerokkaita ideoita ei aikanaan löydetty tai ymmärretty. Vaikka Brian itse menestyksekkäästi toteutti ideoitaan niin kirjojen myynti ja hyödyntäminen jäivät vähäisiksi. Esityksessä korostui myös se fakta, että harva hyvä idea on niin ainutlaatuinen etteikö sitä olisi keksitty muissa konteksteissa ja monta kertaa aikaisemmin. Asian arvo ei tule pelkästään asiasta itsestään vaan suuressa määrin siitä, kuinka hyvin ja laajasti se ymmärretään. Brian jatkaa taistoaan vielä liiketoiminnan informaation puolesta.

Ensimmäisen päivän päätteeksi vuorossa oli cocktailtilaisuus sponsorinaan PeopleCert. Tilaisuus oli mitä loistavin verkostoitumiseen ja tuttujen ja tuntemattomien tapaamiseen. Cocktailtilaisuuden jälkeen vuorossa oli gaala illallinen. Ruuan jälkeen jaettiin yhdistyksen palkinnot. Illan aikana palkittiin esim. tämän vuoden itSMF Finlandin konferenssissa puhunut Sanjeev NC. Ohjelmanumerona oli henkilökunnaksi naamioitunut Show-oopperaa laulanut Trio ja ilta jatkui näyttelyalueella kasinopelien ja seurustelun parissa. 

Toinen konferenssipäivä alkoi ITIL 4:n uusimmilla uutisilla esittäjään asiasta paljon ja syystä esillä ollut Akshay Anand AXELOSilta. Jatkokurssin kirjoja saa jo sähköisenä ja vuodenvaihteen jälkeen myös paperisena. Paljon odotetut kyvykkyydet (Practices) alkavat olla ensimmäisessä versiossaan valmiita ja tulevat My ITIL -subscriptionin taakse vielä tämän kuun aikana. Sisältöä tulee olemaan noin 1 000 sivua mikä on saman verran kuin tähän asti julkaistuissa viidessä kirjassa. Yhteensä uutta ITILiä on kasassa siis noin 2000 sivua. Esityksessä visailtiin ITILin uusimmilla kysymyksillä ja valitettavan näppäilyvirheen takia allekirjoittanut jäi palkintosijojen ulkopuolelle neljänneksi.

Agile ITSM -trackillä Barry Corless, Global Knowledgelta veti hyvin yhteen, kuinka hän oli asiakasorganisaatiossaan (terapeutilta kuulostavassa roolissaan) lähentänyt ITIL ja SAFe -leirejä toisiinsa. Barry esitteli hyvin esimerkeillä, kuinka molempien periaatteet tarkemmin tarkasteltuna ovat hyvin samanlaisia ja kuinka molempien tekemiset kattavat kutakuinkin samat asiat samoista syistä. Itse olen tullut samaan lopputulokseen. Kun asiat, joita ratkaistaan ovat samoja ja joka puolella on fiksuja ihmisiä niin ratkaisutkaan eivät ole kaukana toisistaan.

Continual Improvement Steve Leach, Cloud Gatewayltä & Scott Standen, Euroopan keskuspankista esittelivät, miten olivat hyödyntäneet VeriSM:ää omassa työssään. Esitys avasi hyvin, että VeriSM on kelpo ajattelun työväline, josta saa hahmotettua tarpeelliset asiat varsinkin palveluhallinnan alkumetreillä. Johtamismallia (management Mesh) oli hienosti käytetty havainnollistamaan työssä tarvittavia kyvykkyyksiä ja niiden statusta kehittämisen näkökulmasta. Esitys oli hyvä ja todisti että VeriSM:ää voi käyttää ja sen ajattelumalli toimii. VeriSM Foundation on saatavilla myös suomeksi, mikä on hyvä asia ITIL 4:n käännöstä odotellessa.

ITIL 4:n kirjaa kirjoittaneet järjestivät lounastauolla oman kysymyssessionsa. Paikalla olivat mm. Stuart Rance ja Barclay Rae. Sessiossa kysyttiin mm. SIAMin perään kyseltiin ja vastauksena saatiin, että SIAMiin vastauksia saa kyvykkyyksien (Practices) kuvauksissa jossa jokaista käsitellään neljän ulottuvuuden näkökulmasta myös toimittajien osalta. Pääsin myös jututtamaan Axeloksen käännöksistä vastaavaa henkilöä. Ilmeisesti henkilöä on pommitettu useamman tahon puolesta, koska vastaus oli jyrkkä sitoutumattomuus mihinkään aikatauluihin. Axeloksella ollaan varmasti hyvin kiireisiä. Jos suomen kieli on välttämätön, niin suosittelen henkilökohtaisen palvelunhallinnan katsomuksen osalta katsomaan odotellessa VeriSM Foundationia. Uusista palvelunhallinnan käsitteistä on tulossa joukko suomennoksia vielä jouluksi, vaikka kyseessä ei mikään virallinen ITIL-suomennos olekaan. ITIL 4 Foundation ja joulukuussa Suomessakin alkavat jatkokurssit ovat sinänsä erinomaista asiaa englantia taitaville.

Konferenssin lopulle oli säästetty vielä parhaat helmet. Paul Wilkinson, GamingWorksiltä kiteytti esityksessään mahtavasti kuinka ymmärtämättömyys ja kommunikoimattomuus ovat vuosikymmenestä toiseen perisyntejä joihin sorrutaan. Paul sai edellisenä päivänä tunnustuksen työstään. Hän on myös mies MarsLander -simulaatioharjoituksen takana ja moni muistaa hänet jo aikoinaan Suomessakin kiertäneistä palvelunhallinnan asenteeseen käyttäytymiseen ja kulttuuriin liittyvistä pelikorteistaan. Paulin loppukaneetti oli nerokkuudessaan mykistävä. Vuosikymmenestä toiseen etsimme hopealuotia ja tankkaamme viitekehyksiä niiden itsensä takia ymmärtämättä, että todellinen tarkoitus on luoda käyttäytymistä, jota viitekehyksestä nerokkuudessaan kuvaavat. Juuri tähän Paulin vuosikymmeniä jatkunut oma työ oivalluksen ymmärtämiseen pelillistämisen kautta tähtää ja itsekin hänen simulaatioitaan tehneenä ja vetäneenä olen täysin samaa mieltä.

Konferenssin kirsikkana kakun päällä oli tietenkin meidän Paula Määttäsen esitys ”CSI and ITSM Tool Implementation, success or failure? ”. Koska olemme suomalaisina vaatimattomia, niin säästän ylisanat kansainväliselle lehdistölle. Paikallinen SIAM SIG oli saanut kasaan lyhyen esityksen, jossa SIAMin Integraattorin organisoitumismalleja oli havainnollistettu ITIL 4:n arvoketjussa seikkailevissa arvovirroissa.

Kokonaisuudessaan konferenssi oli antoisa ja suosittelen sekä tähän että muihin konferensseihin osallistumista. Ensi vuoden konferenssi järjestetään samassa paikassa 16.-17.11.2020. Toivottavasti saamme ensi vuonnakin hyvän suomalaisedustuksen paikalle. Tämän vuoden aiheet olivat hyviä ja osallistumisen teki helpoksi, kun kaikki esitykset olivat ymmärrettävästi Lontooksi. Mutta sitä ennen nähdään yhdistyksen kotimaisissa riennoissa. Päätän raporttini täältä tähän. Ja takaisin Pasilaan.

Kirjeenvaihtajanne

Lari Peltoniemi

Lontoo