itSMF - Tapahtumat

Valokuvia tapahtumista

IT Service Management -uutisia

itSMF Finland

itSMF Finland päivitti kansikuvansa. ... Lue lisääSee Less

4 viikkoa sitten  ·  

Näytä Facebookissa
·Jaa

IT is forever, itSMF Norge vuosikonferenssi, 7. – 8.3.2017

Saapuessani paikalle tapahtumaan ensimmäinen ajatukseni oli, että ohjelma tulee olemaan todella kattava ja se että osallistujia oli saapunut paikalle joka niemestä ja notkosta. Esityksiä oli kahden päivän ajalle saatu mahtumaan 49 kpl(!) ja ne jakautuivat viiteen eri trackiin. Puhujien joukosta löytyi myös tuttuja suomalaisia esiintyjiä; Elina Pirjanti (Cognizant), Paula Määttänen (Cognizant) ja Milla Kuosmanen (Justin Group). Englanninkielisiä esityksiä oli mahdutettu varsin mukavasti mukaan, joten pääsimme nauttimaan monista upeista esityksistä ja esiintyjistä. Toivottavasti ylitsevuotavat myyntipuheemme tulevasta seminaaristamme houkuttelee muutaman näistä huippuesiintyjiä myös Suomeen. Läsnäolijoita oli saapunut paikalle 460, joka myös näkyi vaeltavina ”sopulilaumoina” konferenssihuoneiden ja näyttelyasettajientilojen välillä. Läsnäolijoiden suuri määrä selittynee pitkälti sillä, että itSMF:n järjestämä vuosikonferenssi on ainut IT Service Management alueen konferenssi koko maassa.

Ennen varsinaista konferenssia (maanantaina) oli ollut workshop-päivä, jonka aiheina oli ollut mm. SIAM, How to write a strategy, Service onboarding ja Risk management.

Tunnelma avajaisvideon jälkeen oli suorastaan kihelmöivä, sillä katseltuamme ja kuunneltuamme tuunatun version ”Diamonds are forever” kappaleesta kaikki tiesivät, että
tästä on tulossa hyvä päivä!

Konferenssin avasi norjan itSFM:n uusi vetäjä Karl-Henning Rørstad, jonka norjankielisestä esityksestä jäi – ikävä kyllä - joitakin kohtia hieman harmaaksi, mutta naurunpyrähdyksistä päätellen se sisälsi huumoria.

Ensimmäisen päivän parhaista puheenvuoroista, allekirjoittaneen mielestä, vastasi Colin Rudd ja David Cannon. Siinä missä Colin kävi läpi IT-alan historiaa (A lifetime in Service – 50 years of IT) , niin David puolestaan kertoi mihin ollaan menossa (The industry is chaging. What about your itSMF program) .

Colinin esitys kävi kattavasti läpi sekä hänen omaa työhistoriaansa peilaten sitä alan kehitykseen. Esityksessä korostettiin muutoksen tarpeellisuutta ja virheistä oppimista. Colin sanoi, että on suorastaan rikos tehdä sama virhe uudelleen. Muutos on välttämätöntä ja muuttumattomuus on fataalivirhe. Mieleenpainuvinta oli kenties se, että esitys oli (ehkä) Colinin viimeinen, sillä hän ilmoitti jäävänsä – vihdoinkin – eläkkeelle. Ohessa Colinin elämänohjeet (Colin’s philosophies on life) meille muille oravanpyörässä oleville.
• Keep mentally and physically fit and agile
• Seek first to understand, then understood. Always take an ‘outside-in’ view
• Be an ‘ideas thief’
• Relationships: the key to success (mutual trust and respect)
• Whenever possible, act proactively
• Develop capability in all areas (you, your team & organization)
• Share and collaborate wherever possible
• Always keep the ‘main thing’ the ‘main thing’
• Nothing is impossible, at least not until you have tried it
• Work hard and play hard – Enjoy
Linkki esitykseen: drive.google.com/drive/folders/0B8Ba-r5mpFoAYzJBU3NkeVUzZVE

David Cannon (Forrester) korosti it:n kykyä tukea liiketoimintaa muuttuvassa toimintaympäristössä “In this online world, IT’s success is not measured
by how well it responds to ”the business” – but how well it enables our organization to compete”. Esityksessä käytiin kattavasti läpi se, miten Forrester näkee ITSM:n tulevaisuuden. Service Strategy on tärkein osa palvelunhallintaa, mutta valitettavasti myös vähiten ymmärretty ja jalkautettu esim. vain 7 % yrityksistä on ottanut käyttöön Service Portfolion. Service Portfolio on yksi kriittisistä menestystekijöistä, mutta onnistumisen vaatii integroitumisen Application ja Project Portfoliohin. Yhdistämällä eri Porfoliot yritys voi jäljittää muutokset, toiminallisuudet, tuotokset ja arvon. Davidin sanoin ”Use the Service Portfolio (not project business cases) to demonstrate Return on Investment”. Linkki esitykseen:
drive.google.com/drive/folders/0B8Ba-r5mpFoAYzJBU3NkeVUzZVE

Kunniamaininnan ensimmäisen päivän osalta saa Roman Jouravlev (Axelos), jonka esitys
” IT process measurement and assessment from consistent theory to valuable practice” oli täyttä asiaa alusta loppuun. Roman avasikin esityksensä erittäin osuvasti:”You can manage without measuring ...but in some circumstances measuring helps”. Jos joku oli tullut kuuntelemaan häntä toivossa saada valmiita mittareita , niin poistui salista pää täynnä ajatuksia miten parantaa omaa toimintatapaa. Roman ”ampui alas” yritykset, jotka käyttävä keskiarvoja palkitsemisen mittarina, ja hän kehotti vakavasti näitä yrityksiä siirtymään painotettuun keskiarvoon. Mittarit tulee, Romanin mukaan, määritellä yhdessä prosessien määrittelyjen yhteydessä. Linkki esitykseen: drive.google.com/drive/folders/0B8Ba-r5mpFoAYzJBU3NkeVUzZVE

Toisen päivän parhaista esityksistä vastasi Creg Sanker ” Change Management in a DevOps World” ja yllätys, yllätys jälleen Davis Cannon (Forrester) ”Strategy – clear and simple”.

Cregin esitys pureutui ”vanhanajan” muutostenhallinnan ongelmiin ts. siihen miten sitä pitää muuttaa DevOps maailmassa. Muutostenhallintaa ei saa olla pullonkaulana ja sen pitää olla muutakin kuin vain CAB. Muutostenhallinnan tulee joustaa ja päätöksentekoa tulee madaltaa. Cregin viesti oli selkeä: ”Delegated authority to manage ‘DevOps’ changes and
operate within the broader change management capability”. Linkki esitykseen:

drive.google.com/drive/folders/0B8Ba-r5mpFoAYzJBU3NkeVUzZVE

David Cannon korosti myös tässä esityksessä palvelu portflion tärkeyttä ja sitä miten sen tulisi sitoa yrityksen strategia yhteen. Palveluluettelo (Service catalogue) on vain nykyhetki ja peilaa ”mitä meillä on” ei sitä ”mihin halutaan mennä”. Strategia on, Forresterin mukaan, elävä dokumentti, jota tulee tarkastella kuukausitasolla sillä kvartaali on jo liian pitkä aikaväli. Arkkitehtuuri tukee strategiaa, mutta sen ei tule eikä se saa ohjata sitä. Strategia mittaa sitä miten toiminta muuttuu, ei sitä mihin miten sen toivotaan muuttuvan. Davidin sanoin: ”Strategy is ongoing comparison between where we are and where we want to be. Strategy is not a document, it is a dynamic with a dashboard.” Linkki esitykseen: drive.google.com/drive/folders/0B8Ba-r5mpFoAYzJBU3NkeVUzZVE

Keskiviikkona saimme nauttia myös Kevin Hollandin hyvästä esityksestä ”Introduction to SIAM”. Esityksessään Kevin Holland korosti sitä, että SIAM on paljon muuta kuin ITIL. SIAM tarjoaa liiketoiminnalle yhden näkymän palveluihin ja selkeyttää vastuita. SIAM osapuolten vastuut on tärkeä ymmärtää ja Hollandin mukaan Strategia on asiakkaan vastuulla, integraatiot palveluintegraattorin ja toimitus palvelutoimittajien vastuulla. Prosessi-integraatioiden osalta Holland korosti, että on tärkeä keskittyä siihen, mitä tietoa toimittaja tarvitsee kun asiakas välittää tiketin heidän hoidettavakseen. Linkki esitykseen:
drive.google.com/drive/folders/0B8Ba-r5mpFoAYzJBU3NkeVUzZVE

Kokonaisuutena tapahtuma oli erittäin onnistunut ja itSFM Finland verkostoitui kiitettävästi niin puhujien kuin näytteilleasettajien kanssa. On sanomattakin selvää, että pyrimme hyödyntämään oppejamme omassa toiminnassamme ja jatkamme hyvin alkanutta yhteistyötä Norjan itSFM:n kanssa.

Konffan materiaalit löytyvät täältä: drive.google.com/drive/folders/0B8Ba-r5mpFoAYzJBU3NkeVUzZVE?usp=sharing

Blogin työstivät paikalleolleet itSFM Finlandin “salaiset agentit”, Eija Hallikainen ja Pirkko Lankinen
... Lue lisääSee Less

1 kuukausi sitten  ·  

Näytä Facebookissa
·Jaa

ItSMF Norge, IT is forever.
Toisen konffapäivän avauksen hoiti tyylikkäästi David Cannon, Forresterilta. Aiheena Strategy: Clear and Simple.
... Lue lisääSee Less

2 kuukautta sitten  ·  

Näytä Facebookissa
·Jaa

itSMF International
  • Building a service portfolio. Case story from NNIT in co-operation with itSMF Denmark and AXELOS2.11.2016
    At the recent itSMF Denmark conference October 26th and 27th a new case story was released describing the service portfolio implementation at NNIT, a Danish based service provider. The case story is written by Nelli Serifovski from NNIT and Niels Skytte Christensen from itSMF Denmarks publications committee assisted by the rest of the committee members with review. The case story is published in cooperation with AXELOS and is one of many results due to the agreement made between itSMF International and AXELOS, an agreement itSMF Denmark has opted in for. The case story can be downloaded from the AXELOS web at https://www.axelos.com/case-studies-and-white-papers/building-a-service-portfolio
  • Annual Conference BRATISLAVA, February 8-9th 201720.5.2016
    Annual Conference BRATISLAVA, February 8-9th 2017   Conference inspiration topics: ITSM is not enough Impossible IT projects How to persuade Dr.No For your eyes only – confidential practice Tomorrow never dies – future of ITSM Quantum of best practice Skyfall to IT Or BYOT (Bring Your Own Topic) … Call for paper / Call for speakers Would you like to be one of the great speakers at our conference or run an interactive workshop? Send us an email with your short CV and suggested topic. We prefer topics with a "007", James Bond or Mission Impossible movies motive and quotes. In case you have another great topic, send it anyway. See photos and speakers of our last conference at: http://c.itsmf.sk/ Presentation language: English Presentation duration: 40 minutes including Q&A Email to address: backoffice@itsmf.sk Applications closing:  September 30th 2016  Note: itSMF Slovakia can cover travel and accommodation costs for foreign speakers 
  • IT Service Management Forum CR officially declared the winner of a competition for the ITSM Project17.3.2016
    Press Release IT Service Management Forum CR officially declared the winner of a competition for the ITSM Project of the Year Prague (February 2016) – During the 10th Annual Conference of itSMF Czech Republic, titled "Simple or complex IT", which was held on the 21st and 22nd of January 2016 in Prague, the winners of the fifth competition for the best project in the field of IT Service Management were announced. The winner was the project implemented in Allianz SpA in cooperation with LBMS s.r.o titled "Automating key IT processes at Allianz in 10 months" focusing on optimizing IT management processes. Second place went to the project "UMO – Unified Monitoring" supplied by sIT Solutions for the Česká spořitelna  a.s. (Czech Savings Bank), and third place was award to the project for Dopravní podnik města Brna, a.s.(Brno City Transport Company) under the title "An integrated system of traffic management and security in enterprise IT", available from the Service & Support spol. s r.o. ItSMF Czech Republic has organized the "ITSM Project of the Year" competition for the last five years. The contest again offered comparison of the most interesting projects in the area of IT service management (Information Technology Service Management). For the winning project "Automation of key IT processes at Allianz in 10 months" the jury were especially appreciative of the scope and coverage of processes. The change resulted in an increase in the volume and speed of claims processing. The project was also impressive for its way of planning and reporting the work of staff operations and development. The project in second place, "UMO – Unified Monitoring" was particularly interesting for the jury thanks to the significantly improved prevention of failures and for shortening their identification and treatment times. The higher customer’s awareness about the status of services had a great impact on the satisfaction of customers, increase of business and user departments. The third project "Integrated system of traffic management and security in ICT enterprise” was appreciated by the jury thanks to the significant increase of corporate ICT operational efficiency at a very low budget. The complex implementation process, including the related reorganization and that the unification of the IT department was completed as well. “We were pleased by the participation of important Czech and international companies in this year competition. By supporting visualization of exciting projects we want to help develop public awareness of successful projects in the field of IT management and collaboration with the business, in the Czech Republic”, said Roman Albrecht, chairman of itSMF Czech Republic on behalf of the board and he also added: "I would also like to thank the jury, which was appointed from our informatics prominent personalities from the academic and commercial sectors – Ivette Korandová, Zdenek Brabec, Vladimír Kufner, Vlastimil Rab and Jaroslav Rokyta, for the work they have done in the evaluation of projects.” About itSMF – Information Technology Service Management Forum itSMF is an internationally operating independent nonprofit organization with the dedicated purpose to understand all aspects of information and communication technologies. The worldwide standard for this area is ITIL and related ISO / IEC 20000. itSMF is therefore perceived as a user forum of this standard, but which at the same time significantly affects the development of the ICT sector management. itSMF was founded in 1991 in Great Britain. Currently boasts more than 6,000 member companies with more than 40,000 members grouped in more than 50 national offices worldwide. The Czech branch of this organization – itSMF Czech Republic, o. S. – Has existed from 30. 3. 2006 as a legal entity established pursuant to Law no. 83/1990. on association of citizens, from 1 1st 2015 under the new Civil Code as a registered association. Contact for more information  

itSMF Finland, ammattilaisilta ammattilaisille

itSMF Finland ry toimii jäsentensä kautta. Fokusalueemme it-palvelunhallinnan alueella ovat yhteistyön edistäminen, tiedonjakaminen sekä tutkimustoiminta.

Liity jäseneksi!


Toiminta ja tavoitteet

itSMF Finland ry:n toiminta on organisoitu jäsenten toimesta. Sekä hallitus että että työryhmien jäsenet valitaan jäsenistön joukosta – ja kaikki työ tehdään pääosin talkootyönä. Ulkopuolista palvelua käytetään ainoastaan taloushallinnossa ja tutkimustyössä. Yhdistyksen toiminta rahoitetaan jäsenmaksuilla, ITSM/ITIL-kirjallisuuden myynnillä, konferenssin osallistumismaksuilla sekä konferenssin sponsorituloilla.

Lue lisää yhdistyksestä »

Aamiaisseminaarit ja muut tapahtumat

Yhdistys järjestää kuukausittain aamiaisseminaareja, jotka ovat jäsenille ilmaisia. Seminaareissa käsitellään ajankohtaisia asioita ja kuullaan mielenkiintoisia puheenvuoroja. Yhdistys järjestää myös vuosittaisen konferenssin ja muita tapahtumia.

Osallistu tapahtumiin, hyödynnä tieto ja verkostoidu. Tapahtumien jälkeen puheenvuorojen esitykset ovat ladattavissa tältä nettisivustolta.

SIG-työryhmät

itSMF Finlandin SIG-ryhmät koostuvat vapaaehtoisista osallistujista, joilla on yhteinen kiinnostuksen kohde. Tavoitteena on jakaa tietoa sekä ryhmän sisällä että myös laajemmin itSMF-yhteisössä, verkostoitua samanlaisten asioiden kanssa painiskelevien kanssa sekä oppia ja luoda uutta tietoa.

Tutustu tarkemmin ja liity mukaan »

Apurahat ja stipendit

itSMF Finland haluaa tukea IT-palvelujohtamisen koulutusta ja opiskelua. Yhdistys tarjoaa apurahoja ja stipendejä haettavaksi.

Tutustu tarkemmin »

 

itSMF International

itSMF® is the only truly independent and internationally-recognized forum for IT Service Management professionals and decision-makers worldwide. This not-for-profit organization is a prominent player in the on-going development and promotion of IT Service Management ”best practice”, standards and qualifications. Global website of itSMF International – http://www.itsmfi.org

Tutustu tarkemmin ja liity mukaan!

Liity mukaan ja osallistu monipuoliseen toimintaan!

Tutustu tarkemmin yhdistyksen toimintaan, tavotteisiin, jäseniin ja jäsenetuihin »

 

Yhdistyksen hallitus 2017

Teemu Anttila

Head of ICT Program
Finnish Government
Tutustu   

Eija Hallikainen

Palvelunhallinnan päällikkö
Lassila&Tikanoja
Tutustu   

Outi Louhia

Palvelutiimin esimies
FCG Datawell
Tutustu   

Joakim Kockberg

Service Architect
Tieto

Aki Ylivarvi

Senior Solutions Consultant
Efecte Finland
Tutustu   

Palvelut jäsenille

Kirjakauppa ja Materiaaliarkisto

Siirry Kirjakauppaan »

Materiaaliarkistosta löydät tapahtumien esitysmateriaalit, tutkimukset, linkkipankki

Arkisto

Konferenssit ja seminaarit

Katso tapahtumat »

Maksuton osallistuminen tietoiskuihin ja seminaareihin. Alennus vuosikonferenssin osallistumismaksusta.

Seuraava tapahtuma

ITIL ja Parhaat käytännöt

Mahdollisuus vaikuttaa ja osallistua parhaiden käytäntöjen luomiseen. itSMF Finlandin työryhmä on vastannut mm. ITIL:in suomenkielisestä käännöksestä.

Lue lisää

Verkostoituminen

Lue lisää itSMF:n jäsenistä »

Tutustu jäseniimme Suomessa ja ulkomailla. Verkostoidu, osallistu ja vaikuta palvelujohtamisen tulevaisuuteen!

Näytä jäsenet
Materna Information & Communications

Kehitämme ammattitaitoisia tieto- ja viestintäratkaisuja yritysten ja julkishallinnon liiketoimintaprosessien optimointiin.

Yrityksemme yli 30 vuoden historia perustuu korkealaatuiseen työhön, kunnioitukseen ja luottamukseen. Nämä kolme arvoa määrittävät yhteistyömme perustan asiakkaidemme, kumppaniemme ja henkilökunnan kanssa.

Louhi Networks

Louhi on palvelinten ja palveluiden isännöintiin (Hosting) erikoistunut suomalainen yritys. Ymmärrämme myös  miten luodaan järkeviä pilviratkaisuja (julkinen, hybridi, suljettu).  Osaamme hyvin suurten kävijämäärien verkkopalveluiden ylläpidon.

Tavoitteemme on tarjota asiakkaan tietojärjestelmille katkoton jatkuvuus nyt ja tulevaisuudessa.

Istekki

Me istekkiläiset edistämme asiakkaidemme menestystä tuottamalla helppokäyttöisiä, kilpailukykyisiä ja laadukkaita ICMT (information, communication and medical technology) -ratkaisuja sekä ammattitaitoista asiantuntijapalvelua.

Good Sign

Good Sign on ohjelmisto palveluliiketoiminnan laskutuksen ja haastavien käyttöpohjaisten hinnoittelumallien automaatioon, palveluekosysteemien rahavirtojen clearing-automaatioon, sekä palveluketjujen digitalisoimiseen automatisoimalla palveluiden provisiointi ja orkestrointi läpinäkyvästi.

Ohjelmistomme tuo palvelutarjoajille lisää laskutusta ja säästää kustannuksia. Good Signin älykäs automaatio tuo asiakkaiden käyttödatavirrasta esiin jopa 10% lisää liikevaihtoa ja eliminoimme 90% manuaalisesta työstä. IT-palvelutoimialan asiakkaitamme ovat mm Enfo ja Fujitsu.

Good Sign on ServiceNow sertifioitu ja liittymiä on sadoista palvelusysteemeistä kuten VMware, AWS ja Microsoft Azure IoT sekä moniin ERP/FINA järjestelmiin kuten SAP.

Medbit

Osaamisessamme yhdistyvät terveydenhuollon ja tietotekniikan vahva ammattitaito – tästä syntyy Medbit Oy.

  • Vaikutusalueellamme asuu noin 800 000 asukasta.
  • Henkilökuntamme koostuu 160 terveydenhuollon ja tietotekniikan ammattilaisesta.
  • Liikevaihtomme on noin 37 miljoonaa euroa.
Metso

Metso on johtava teollisuuden prosesseja tehostavien laite- ja palveluratkaisujen toimittaja asiakkailleen kaivos-, maarakennus- sekä öljy- ja kaasualalla. Keskitymme tarjoamaan entistä älykkäämpiä ratkaisuja, jotka edistävät kestävää kehitystä ja kannattavuutta. Metson osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. Metso toimii noin 16 000 ammattilaisen voimin 50 maassa. Expect results.

×

×
Miksi konferenssiin kannattaa osallistua?

Katso, mitkä organisaatiot olivat edustettuina viime vuonna. Tänä vuonna haluatte olla varmasti mukana!

Tiukkoina taloudellisina aikoina jokaista investointia kannattaa miettiä tarkoin. itSMF Finlandin vuotuinen konferenssi tarjoaa selkeän arvon investointisi vastikkeeksi. Kahden päivän aikana kuulet lukuisia käytännön esimerkkejä siitä miten organisaatiot ovat onnistuneet alentamaan kustannuksia ja samalla parantamaan tehokkuutta IT-palveluiden tuottamisessa. Konkreettisia hyötyjä konferenssiin osallistumisesta ovat:

1. Eväitä eurojen säästöön. Kuulet mikä saa projektit onnistumaan ja kuinka parhaiden käytäntöjen avulla voit säästää koko joukon euroja.

2. Näe ja koe. Osallistu esityksiin ja työpajoihin, joissa saat ajatuksia mistä konkreettisia säästöjä syntyy.

3. Saavuta kilpailuetua. Voit auttaa organisaatiotasi oppimalla toimialan johtavilta toimijoilta. Voit jakaa tietoa asiakkaillesi, esimiehillesi ja kollegoillesi omassa organisaatiossasi konferenssin jälkeen.

4. Jaa ideoita parhaiden kanssa. Verkostoidu kollegoiden kanssa, jaa kokemuksia ja opi muiden kokemuksista.

5. Kehity palvelujohtamisen huippuammattilaiseksi. Opi parhaiden käytäntöjen ja IT-palvelujohtamisen strategiat ja muutoksen mahdollistavat toimenpiteet kokeneilta konkareilta.

6. Opi esimerkeistä ja tehdyistä virheistä. Kuulet ja näet kuinka yritykset ovat saaneet pysyviä muutoksia aikaan. Mikä toimii ja mikä ei. Varmista, että saat kaikki tehot irti tekemistäsi IT-palvelujohtamiseen liittyvistä investoinneistasi.

7. Johda. Täytä reppu käytännön opeilla ja jaa niitä omassa organisaatiossasi.

8. Hyödynnä teknologiaa. Kuulet ja näet kuinka uusinta teknologiaa hyödyntämällä sinun organisaatiosi voi saavuttaa huomattavaa toiminnan tehostamista.

×

×
Tilaa itSMF Finlandin uutiskirje

Yhteystietoni

 

Verification

×